Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-10-16 09:47:27

اولین خبرها از پردازنده (CPU) نسل چهاردهم اینتل

 

نسل چهاردهم پردازنده‌های Core شرکت اینتل به زودی رونمایی و روانه بازار خواهند شد. گفته می شود نسبت به نسل قبلی اینتل، این سی پی یو ها کمی قوی تر بوده و تفاوت و اختلاف آنها بسیار زیاد نیست. با این حال می‌خواهیم برخی از مهم ترین ویژگی ها و قابلیت های فنی این سری از سی‌پی‌یو های اینتل را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

روند تولید پردازنده های نسل چهارده

در کنار شرکت‌های قدرتمندی مانند اپل، ای ام دی، شرکت اینتل به سادگی محصول خود را توسعه داد. به نظر می‌رسد که سوکت پردازنده آنها LGA1700 باشد و زمان دقیق عرضه آنها اکتبر سال جاری است. اولین پردازنده هایی که در خط تولید وارد خواهند شد نوع “K” هستند و سایر مدل ها نیز در اوایل سال 2024 قابل خریداری خواهند بود. گفته می‌ شود که در سپتامبر نیز رویدادی از طرف اینتل برگزار گردد و طی آن تراشه‌های این نسل رونمایی و معرفی گردند.

اولین خبرها از پردازنده (CPU) نسل چهاردهم اینتل

نام سری پردازنده های نسل 14

با توجه به پیش بینی ها و حدس و گمان هایی که زده شده است سری جدید با نام Meteor Lake یا Raptor Lake استفاده نماید. البته گفته می شود با توسعه و بروزرسانی Raptor Lake که تا اواسط سال 2024 طول می کشد، پردازنده های Meteor Lake تولید و ساخته شوند.

قیمت

در قیاس با نسل سیزدهم، تغییر قیمت و جهش ناگهانی در نسل 14 به چشم نمی‌خورد. انتظار می‌رود که سی‌پی‌یو Core i5 این نسل با قیمت حدود 300 دلار شروع شده و تراشه‌های Core i9 با ارزشی حدود 700 دلار به فروش برسند. البته منطقی است که شرکت اینتل این قیمت ها را افزایش دهد، اما با توجه به سیستم رقابتی آن با شرکت ای ام دی، این امر کمی بعید به نظر خواهد رسید.

مشخصات فنی CPU نسل 14

این پردازنده ها از تعداد هسته بیشتری استفاده خواهند کرد که به طور مثال 14600K Core i5 دارای 16 هسته و 24 رشته باشد. پس با راه اندازی و توسعه آنها می توانیم شاهد مشخصات پیشرفته تری باشیم. ادعای دیگری وجود دارد که فرکانس Core i9 14900K از 6 گیگاهرتز نیز عبور خواهد کرد. و Core i7 14700K نیز نسبت به نسل قبلی یعنی 13700K حدودا 17 درصد سریع تر خواهد بود.

مشخصات فنی CPU نسل 14

سوکت LGA1700

همچنان گفته می شود که احتمالا پردازنده های نسل چهاردهم از همان سوکت LGA1700 استفاده نمایند و این امر در آپدیت های جدید مادربرد های شرکت ایسوس نیز به چشم می خورد که تاکید می‌کند که پردازنده‌های نسل بعدی از این سوکت بهره برده اند. برای گیمر هایی که هم اکنون از نسل دوازدهم اینتل استفاده می کنند، جهش به سمت نسل چهاردهم پیشرفت بزرگی خواهد بود و برای کاربرانی که نسل سیزدهم را روی مادربرد خود نصب کرده اند، خیلی دست خوش تغییر نیست. گفته می شود که Meteor Lake با عنوان سوکت جدیدی به نام LGA 1851 تغییر نام دهد.

البته تمامی این اطلاعات فنی توسط شرکت ام اس آی در طی یک همایش زنده لو رفت که به طور نا خواسته مشخصات فنی این پردازنده‌ها در اختیار عموم قرار گرفت. شاید اعلام رسمی و دقیق مشخصات کمی به تعویق بیفتد، اما آنچه که وجود دارد، بسیاری از این پیش بینی ها درست خواهند بود.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!